Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 15 April 2009

Temuduga Yang Panjang

Kali ini mencatatkan rekod hari untuk temuduga program Diploma yang terpanjang. Bayangkanlah sejak hari Sabtu (11hb April 2009) lepas disambung hari Selasa dan seterusnya hari ini ada sahaja calon yang datang. Lepas ini calon yang belum ditemuduga akan datang lagi pada 21hb dan 24hb April pula. Wow memang dahsyat. Bilalah agaknya nak selesai nak dikemaskinikan keputusan terakhir untuk pengambilan program Diploma ini.

Pagi tadi, saja mulut ni gatal nak bertanya kepada sepasang suami isteri yang menemani anak perempuan mereka untuk ditemuduga. Selepas bertanya khabar dan dari mana asalnya mereka sebagai pemula bicara saya pun mula merisik, "Kenapa Pak Cik tidak bawa anak datang pada hari Sabtu lepas untuk ditemuduga". Terus Pak Cik itu menjawab, "Anak saya baru dapat tahu. Itu pun melalui surat. Pakcik tinggal jauh kat kampung". Saya cuba membela organisasi tempat saya bekerja dengan berkata, "Tapi pihak kami ada hantar SMS kepada semua calon supaya rujuk diinternet untuk dapatkan maklumat temuduga". Pakcik yang menyara kehidupan dengan menoreh getah itu membalas, "Sebenarnya Encik, kami tak ada talian telefon ... jadi saya tak dapat maklumat tu". Maka fahamlah saya kenapa dia tak dapat perkhabaran tentang temuduga pada 11hb yang lepas. Daripada pemerhatian saya, keluarga pakcik tadi memang rapat dan saling menyayangi. Si-anak yang ditemani oleh ibubapa, adik dan Pakciknya yang tinggal di KL saya lihat begitu khusyuk mendengar mungkin kata-kata perangsang daripada ibunya sebelum dia masuk ke bilik Aishah untuk ditemuduga.

Di pagi yang sama terpacul seorang lagi calon pelajar lelaki. Dia ditemani oleh 2 orang lelaki dewasa. Kedua-dua lelaki dewasa tu langsung tak reti menghormati 'rumah orang'. Selamba saja mereka merokok di depan pejabat FSR. Saya menjeling. Mungkin kerana segan kot, mereka menghabiskan sedutan yang terakhir dan yang buruknya, dibuangkan puntung rokok tu di depan laman FSR. Tak ada adab langsung. Kesudahannya baru saya tahu apabila mendengar cerita daripada si-anak ketika di dalam bilik temuduga. Rupa-rupanya salah seorang perokok tadi tu adalah bapa kepada calon. Khabarnya bapa calon tu tak ingin menemani si-anak untuk datang temuduga tapi dipaksa oleh si-anak. Oooo patut pun muka si-bapanya tak ikhlas dan tension semacam saja menunggu di depan pejabat. Rupa-rupanya sebab terpaksa hantar anak untuk ditemuduga. SMS yang UiTM hantar untuk dipanggil temuduga pada 11hb juga tidak dihiraukan oleh si-bapa. Boleh pula diingatnya SMS itu kiriman budak-budak nakal. Ada ka patut. Kasihan si-anak. Bila dapat surat yang dah terlambat sampai baru dia tahu dirinya dipanggil untuk temuduga. Sebenarnya banyak lagi cerita tentang keluarga calon lelaki ini. Biarlah saya dan Aishah sahaja yang simpan.

Cerita seterusnya tentang temuduga dan pengambilan ini akan bersambung.

No comments: