Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 7 July 2015

Jelajah Pulau Selatan New Zealand: Hari Kedua

Hujan turun tidak menunjukkan tanda-tanda akan berhenti. Kalau diikutkan ramalan keadaan cuaca di sekitar Ashburton hinggalah ke Lake Tekapo akan mengalami hujan yang berterusan untuk hari kedua kami di New Zealand. Walau apapun ramalannya, perjalanan kami perlu diteruskan.

Kami bertolak keluar dari penginapan sekitar jam 10.00 pagi. Jenuh jugak la mengangkat beg dan segala barang keperluan dari tingkat satu apartment ke dalam kereta di kawasan parkir. Mana taknya, dengan hujan yang turun yang henti-henti bikin habis barang-barang lencun dan badan menggigil kesejukan.

Perjalanan kami dari Ashburton ke Lake Tekapo melalui beberapa pekan kecil antaranya Geraldine dan Fairlie. Perjalanan kami diiringi hujan yang kadang-kadangnya lebat dan kadang-kadangnya rintik-rintik. Memang tak ada tanda-tanda hujan ini akan seriyat (berhenti). Maka tak banyaklah tempat yang saya sempat berhenti untuk bergambar gara-gara hujan ini. Alhamdulillah ketika sampai di pekan Fairlie iaitu setelah hampir 1 jam 30 minit memandu, hujan lebat bertukar gerimis. ini peluang untuk singgah menjengok dan menikmati keindahan musim luruh di sini. Subhanallah memang cantik pekan ini. Kami sempat juga singgah ke salah sebuah pasaraya di Fairlie untuk membeli sedikit barangan keperluan dapur sebelum meneruskan perjalanan yang masih berbaki 30 minit untuk sampai ke Lake Tekapo.

Lake Tekapo memang cantik. Tapi sayang cuaca yang mendung menjadikan pemandangan untuk kami sekeluarga bergambar di sini terbantut. Kalau biasanya kalau dilihat dari foto-foto yang dipaparkan di internet, keindahan Lake Tekapo amat jelas kelihatan terutamanya ketika langit cerah ditambah dengan ropol-ropol awan hingga menonjolkan air tasiknya yang kebiruan.

Kami sempat berlibur di sekitar Lake Tekapo sekitar 30 minit sebelum keseronokan kami bergambar dan menikmati keindahan tasik disentap dengan hujan lebat yang turun secara tiba-tiba. Nasib baik la saya dah letakkan kenderaan dekat dengan lokasi kami bergambar. Kalau tak mau lencun kami sekeluarga dibuatnya.

Dek kerana hujan lebat yang tidak menunjukkan tanda-tanda untuk berhenti, saya membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan ke Aoraki Mt Cook National Park iaitu lokasi penginapan kami untuk malam kedua. Makanya tak sempatlah bergambar di mercu tanda di Lake Tekapo iaitu Church of the Good Shephard. Nak stargazing pun tak boleh sebab langit mendung seharian. Terus ke penginapan sahaja lah.
Sayang seribu kali sayang... hujan yang berterusan menyebabkan kami gagal melihat kelibat Mt Cook di hari yang kedua ini. Kabus tebal mengiringi perjalanan selama satu jam dari Lake Tekapo ke Aoraki Mount Cook National Park. Keindahan Lake Pukaki yang menemani sepanjang perjalanan kami ke Aoraki Mount Cook NP juga tak dapat kami nikmati. Kami redha... tentu ada hikmahnya.

Kami sampai sebelum jam 2.00 petang. Alhamdulillah sekali lagi dibenarkan untuk check-in awal di Mount Cook Lodge. Kami masuk tengok bilik, angkat barang, makan, solat dan seterusnya dalam gerimis petang kami keluar semula untuk survei apa-apa aktiviti yang boleh dibuat petang itu.  Rugi dah mai jauh-jauh dan melepak dalam bilik sahaja.

Kalau kena dengan cuaca memang puashati. Macam-macam aktiviti boleh buat kat sini. Kalau ada yang sukakan cabaran boleh buat aktiviti bush walk/walking track. Trek untuk dijelajah di sini ada yang mengambil masa dari sesingkat 10 minit hinggalah ke tiga jam pergi balik.

Tiada aktiviti menarik untuk kami di hari pertama di Aoraki Mount Cook NP. Hujan da...Sekadar berkereta ke Tasman Valley yang berjarak 10 km dari penginapan kami dan seterusnya menghabiskan waktu petang di visitor centre dan Sir Edmund Hillary Alphine Centre (tak masuk sebab dah lewat).